lørdag 10. januar 2015

Stanley Beckford (1942–2007), Mr Mento

Lenge siden jeg har vært innpå her nå, og det er seff lagt ut mye fedt siden jeg var her sist.
Bra jobba!

Jeg har ikke så mye å tilføye på rap/hip-hop-kanten, så jeg får slenge ut litt mer oldies (som den gamle grisefeten jeg er).

Stanley Beckford er av mange regnet for selveste Mr Mento, og hva hadde vel reggae og rap vært uten toasting, ska, mento etc. Vokalen er for spesielt interesserte - men man kan liksom ikke bli i annet enn godt humør, særlig når man finner ut av tekstene!

Leave My kiseloo handler om en kineser som drar til Montego Bay for å starte en kariere som pimp, men som vanlig lager niggaman problemer.

A Chinee man from Montego Bay
Come up a town to make a pass day
He was a-crazy over decent girls
Yes and him get one with many a curls
Him said: Gal, I love you to deat'
Free food and money you sure to get
But there's one thing you've got t'understand
You must not ramp with a nigga man




Soldering Klassikeren om hva ungpiker vil ha - og det er selvsagt ikke fulle jyplinger eller dreads som røyker weed. Lærerikt!!

She said she don't want no young man
Cause young man drink too much white rum
She said she don't want no soul man
Cause soul man fast asleep in bed
She said she don't want no dreadlock
Cause dreadlock smoke too much haile




The Starlights - Boderation Trivelig låt som opprinnelig vel ble laget av Justin Hinds i SKA og Rocksteady-versjoner, denne reggae/mento-versjonen står fint alene.

1 kommentar:

  1. Godt å se du er tilbake med gamle svinsker. Kjempepost!

    SvarSlett